mandag den 14. oktober 2013

Blomkålsrisotto med asparges & citron

Har fundet frem til denne opskrift på nettet. & den er bare super god synes jeg! Har lavet den et par gange nu. Opskriften er efter LCHF komceptet (low carb high fat)
Har aldrig smagt rigtig risotto, så aner ikke om det kommer i nærheden af den rigtige smag :)


I får bare lige en kopi af opskriften jeg fandt:
Blomkålsrisotto
  • 1 lille blomkål eller 1/2 stort
  • 1 lille løg
  • 40 g. smør
  • 2,5 dl. Fløde
  • 1 tsk. grønsagsboullion fra Herbamare (kan udelades)
  • 2 spsk. hvidvins eddike eller hvidvin
  • 2 spsk. vand – jeg brugte faktisk en spsk citronsaft i stedet for den ene med vand men det er jo en smagssag
  • 1 lille håndfuld parmesan, som du må love mig du river selv! Det færdigt købte smager af h… til. :-)
  • salt
Fremgangsmåde:
  1. Fiks blomkålsris – læs ovenfor
  2. Løg skæres i små tern og svitses i de 40 g. smør
  3. Herefter tilsættes blomkål og de gives lige en kort omgang svits med løgene
  4. Så tilsættes hvidvinseddike + vand og låg lægges på *(jeg anvender en stor pande) og det får lov til at småsimre i små 10 min.
  5. Så tilsættes fløden + grøntsagsboullion og det simrer videre i små 10 min. denne gang uden låg og du kan evt. give det længere hvis du vil have blandingen mere tør, jeg lod min få lidt længere, men kan faktisk bedst lide den til den våde side
  6. Slutteligt tilsættes de smagsvarianter du kunne tænke dig, jeg brugte her kalkunbacon som var forstegt og nogle friske, fine økologiske ærter
  7. Rund det hele af med en lille håndfuld parmesan og smag til med salt
Jeg undlod smøren da jeg brugte bacon & kyllingepølser som protein. Der indeholder naturligt fedtstof & derfor ikke behøvede smørelse. Derudover brugte jeg Milda fløde med 4% 
Giv den et forsøg hvis du er pjattet med kål som jeg 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar