torsdag den 24. oktober 2013

Vægttræning vs Kredsløbstræning

Jeg har stadig lidt den opfattelse af at kvinder, rund om i landet stadig ikke helt har forstået ideen ved at træne med tunge vægte. & mest holder sig til kredsløbs træning, fordi de stadig tror vægttræning er forbeholdt mænd & selv er bange for at deres muskler eksplodere & de lige pludselig selv bliver til mænd hvis de kaster sig ud i det??

Jeg dyrker selv både Kredsløbs træning & styrketræning. Mest af alt elsker jeg min styrketræning, fordi jeg godt kan lide at se hvad jeg kan præstere & både se & mærke på mig selv at jeg bliver stærkere både fysisk samt psykisk.,
Jeg bliver ælde vild så snart jeg stiger i kg hehe. Det er en rigtig fed følelse!

Jeg har fået spørgsmål ind imellem om hvorfor jeg styrke træner så meget? Det taber du dig jo ikke af?
Wrong! so wrong.. ikke fordi jeg skal pege fingere, men jeg har set flere tilfælde hvor styrketræning med høj belastning har haft stor indvirkning på vægten.

Man kan dele kredsløbs træning & styrke træning op således at:

Ja det er rigtigt at du forbrænder mere i den tid du kredsløbs træner, så som Biker, crosser, intervaller m.m. end ved styrketræning i samme antal min. Men du opbygger ikke muskler på samme måde, du får tilgængelig en god kondition & det kan være med at kikstarte din krop! (Det var ved Biking jeg satte min krop ordentligt igang! Jeg gik fra ikke at kunne svede til det lige pludselig bare stod ud af mig) haha :D jeg pakker ikke tingende fint ind skal i lige vide hehe, i har bedst af at hører de hårde fakta ;)

Men ved at styrketræne, med hele tiden at udfordre dig selv i vægtene, øger du din muskelmasse, som i modsætning til kredsløbs træning forbrænder over hele dagen. Det skyldes at jo større muskler, jo mere energi skal der til at holde kroppen igang. Energien til musklerne kan enden blive taget fra dit allerede eksisterende fedt & det er her du kan komme ned i fedtprocent. Men det er vigtigt også at give koppen noget nyt næring at arbejde på. Hvis du går & sulter dig selv, ødelægge du din muskelmasse som du har arbejdet så hårdt for at få opbygget!

Alt i alt - kredsløbstræning er god for konditionen, udholdehenden & kan sætte din krop igang(forstå mig ret) forbrænder mere her & nu mens du er igang.
Mens styrketræning øger din muskelmasse, som forbrænder over hele dagen.

Jeg mener personligt at styrketræning bør inddrages i alle menneskers liv. Uanset om du er tyk eller tynd. At øge din fysiske styrke i kroppen kan kun bidrage dig med noget godt! 


At mange kvinder er bange for at styrketræne, vil jeg skrive om en anden gang. Ellers blver jeg aldrig færdig i aften hehe. Nu vil jeg lave mig noget lækkert aftensmad med hvid fisk & broccolisalat til :*

Kiss kiss
håber du fik lidt ud af mit indlæg -'






Ingen kommentarer:

Send en kommentar